LAATSTE NIEUWS omtrent het Coronavirus

Aanscherping van maatregelen omtrent Coronavirus

gepubliceerd: vrijdag, 13 maart 2020

Na overleg met de vicevoor­zit­ters en de leden van het pas­to­raal team heb ik besloten dat we in de Immanuel­paro­chie en de Bernardus­paro­chie vooreerst vanaf morgen 13 maart tot en met dins­dag 31 maart alle groeps­acti­vi­teiten, zoals door­de­weekse vie­rin­gen, koor­re­pe­ti­ties, ouder­avon­den, cursussen, eerste communie- en vormselvoor­be­rei­dingen, ver­ga­de­ringen etc. afgelasten.

Een uit­zon­de­ring wordt gemaakt voor de uit­vaar­ten, dopen en zie­ken­zal­vingen/ze­ge­ningen. Deze kunnen -met inachtne­ming van de gel­dende voor­zorgs­maat­re­ge­len- in overleg met de betrok­ke­nen door­gaan.

Als er geen andere in­struc­ties van het bisdom komen, kunnen we weekend­vie­ringen -ook met de gel­dende voor­zorgs­maat­re­ge­len- laten door­gaan. Niemand, ook de in de li­tur­gie actieve vrij­wil­li­gers, zoals koorle­den, lectoren etc., hoeft zich verplicht te voelen om te komen, als men dat liever niet doet. Als men ge­zond­heids­klach­ten heeft is het uite­raard raad­zaam om niet te komen.

Maickel Prasing, pastoor

Maat­regelen die in acht geno­men dienen te wor­den

De be­lang­rijk­ste maat­regelen die volgens het RIVM geno­men kunnen wor­den om versprei­ding van het corona­vi­rus te voor­ko­men, zijn:

• Regel­ma­tig han­den wassen
  • In de binnen­kant van de elleboog hoesten en niesen
  • Papieren zak­doek­jes gebruiken

Nu het virus ook in Neder­land is vast­ge­steld laten de Neder­landse bis­schop­pen weten dat met ingang van de zon­dags­vie­ring van 1 maart het volgende van kracht is in de Neder­landse Kerk­pro­vin­cie, zolang het virus nog niet onder controle is:

• tij­dens vie­rin­gen in pa­ro­chies en in­stel­lingen is het ont­van­gen van de communie op de tong niet moge­lijk;
  • De communie kan alleen op de hand wor­den ont­van­gen en dient alleen door de cele­brant uit­gereikt te wor­den;
  • De kelk­com­mu­nie is voorbe­hou­den aan de cele­brant;
  • Kerk­gan­gers geven elkaar bij de vre­des­wens niet de hand;
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van wij­wa­ter bij binnen­komst en verlaten van de kerk.

De bis­schop­pen vragen de gelo­vi­gen om te bid­den voor alle mensen die we­reld­wijd slacht­of­fer zijn van het virus en voor allen die pa­tiën­ten met hun zorg en des­kun­dig­heid be­ge­lei­den.

Bis­schop­pen in het bui­ten­land, waar eer­der sprake was van het corona­vi­rus, hebben even­eens maat­regelen af­ge­kon­digd, hetzij als bis­schop­pen­con­fe­ren­tie hetzij als bisdom. Zie hier­voor rkli­tur­gie.nl